Min bostad

Andrahandsuthyrning

Vid andrahandsuthyrning skall detta godkännas av styrelsen. Fyll i ett formulär och lämna i styrelsens postlåda på Soldatshemsgatan 20.

Balkongen

Du har inte rätt att göra vad du vill med din balkong utan det finns bestämmelser inom föreningen för att skapa en enhetlighet.

Vid inglasning av balkongen är det Lumon som ska kontaktas. Du når deras säljare Didar Kalori på telefon 031-797 04 93 eller på e-post didar.kalori@lumon.se

Tänk på att om du anlitar en annan firma på egen hand så du kan du krävas att inglasningen monteras ned utan ersättning. När det gäller markiser eller insynsskydd kontaktar du Bryma på telefon 031-23 80 70. Glöm inte att uppge att du tillhör BRF Västra Åkanten så att det blir rätt färgkod.

Bostadspärm & Skötselpärm

Saknar du din bostadspärm eller skötselpärm som du fick vid inflyttning så hittar du dem här som pdf.

Skötselråd för din bostad

Pantsättning

Kontakta Bredablick Förvaltning

Webb: bredablickforvaltning.se
Telefon: 031-3884040 (Vardagar 08:30-16:00)

Vad tillhör lägenheten?

Följande tillhör varje lägenhet och skall således överlämnas vid försäljning:
3 st lägenhetsnycklar
3 st överlåsnycklar
2 st nycklar till sopnedkast
2 st nycklar till postbox
2 st nycklar till cykelrum
3 st taggar till ytterdörren (eller fler om det beställts extra)
Digitalbox till TV
Router för bredband, tv och telefoni
Bruksanvisningar för samtliga maskiner i lägenheten t.ex. diskmaskin och mikrovågsugn.

Hemförsäkring

Vi har i föreningen tecknat en kollektiv tilläggsförsäkring hos Trygg-Hansa för våra bostadsrätter. Det innebär att medlemmar inte behöver ha bostadsrättstillägg på hemförsäkringen.

”Oavsett om man bor i bostadsrätt eller hyresrätt måste man ha en hemförsäkring, vilken omfattar lösöre som förvaras i lägenheten, t.ex. möbler, kläder, smycken mm. Utöver hemförsäkringen behöver bostadsrättsinnehavare även teckna en tilläggsförsäkring, ett BRF-tillägg. Detta tillägg omfattar då fast inredning och ytskikt i lägenheten. Antingen tecknar de boende i föreningen denna tilläggsförsäkring själva eller så tecknar föreningen den kollektivt. Fördelen med att teckna den kollektivt är att föreningen har säkerställt att alla boende har tilläggsförsäkringen samt att det i de flesta fall blir till ett mer förmånligt pris. Som exempel kostar det mellan 300-500 kr/år för privatpersoner att teckna tilläggsförsäkringen och i Trygg Hansas offert ligger kostnaden på 99 kr/år per boende.”

Vad innebär bostadsrättstillägg?
Bostadsrättstillägg är ett tillägg till den vanliga hemförsäkringen med skydd för fast inredning i lägenhet eller radhus. Äger du en bostadsrätt eller ett radhus är du ansvarig för fast inredning som badrum, kök och så vidare, vilket kan vara mycket kostsamt att åtgärda vid en eventuell skada. Med ett bostadsrättstillägg till din hemförsäkring är du som ägare av en lägenhet i en bostadsrättsförening skyddad vid eventuella skador. Om det t.ex. går sönder något skåp som utgör inredning så är det medlemmen själv som anmäler skadan till Trygg-Hansa och denne som står för självrisken. Grundsjälvrisken ligger där på 1500 kronor.

Telefon kundservice: 0771-111 110
Telefon skadeservice: 0771-111 500
Det går även att kontakta/anmäla skada via deras hemsida.